Kevytrakentamisen vallankumoukselliset

Aulis Lundell Oy ja nykyisin Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:öön kuuluva Gyproc ovat tehneet tiivistä yhteistyötä vuosikymmenten ajan. Kevytrakentamisen alkumetreillä kipsi ja teräs löysivät toisensa ja silloisten vastuuhenkilöiden yhdessä iloisesti poreileva henkilökemia sinetöi materiaalien liiton.

Aulis Lundell ja Seppo LeimalaGyprocin kehityspäällikkönä vuosina 1976–2006 toiminut Seppo Leimala ja Aulis Lundell Oy:tä vuosina 1980-2005 luotsannut toimitusjohtaja Aulis Lundell kuvailevat toisiaan läheisiksi kavereiksi ja suoranaisiksi kaistapäiksi, jotka yhdistivät 80-luvulla voimansa kevyrakennetekniikan vallankumouksessa. Teräsrangat ja kipsi syrjäyttivät osittain betoni- ja tiilirakenteet, ja propellipäät Seppo ja Aulis toimivat tekniikan etulinjassa. Yhteinen tuotekehitys, rakenneprototyypit sekä koepoltot ja lujuus-äänitestit VTT:n laboratoriossa loivat pohjaa nykyajan kevytrakentamiselle.

– Taisimme tavata ensimmäisen kerran Sepon kanssa jossain rakennustyömaalla. Näytimme rakennusporukoille kevytrakentamisen mahdollisuuksia ja perustelimme uuden ratkaisun paremmuutta. Kevytrakentaminen oli siihen aikaan ihan ennennäkemätöntä. Aika ja uusi tekniikka alkoivat pian ajaa kivilinnojen ohi, Aulis kertoo.

– Meistä tuli Auliksen kanssa pirun hyvät kaverit. Puhuimme aina suorin sanoin ja yhteistyö oli helppoa. Kun ensimmäisiä tuloksia alkoi tulla, uskomme teräsrankojen ja kipsin yhteiseen tulevaisuuteen hitsautui lopullisesti. Yhteistyö parani vuosi vuodelta. Vielä näin aktiivisen työelämän jälkeenkin seuraan suurella mielenkiinnolla kevytrakentamisen kehitystä, polttomerkistään ei pääse eroon, Gyprocin Seppo kuvailee.

Yritysten välinen yhteistyö on jatkunut näihin päiviin asti seuraavan sukupolven vetämänä. Gyproc ja Lundell tekivät kuluvana vuonna tuotteilleen laajamittaisia akustiikkatutkimuksia Helimäki Akustikot Oy:n johdolla. Tavoitteena oli löytää teräsranka- ja kipsilevy-yhdistelmän optimaalinen rakenne ääneneristävyyden näkökulmasta seinä- ja lattiarakenteissa.

Yritykset yhdistivät Saukkolassa prässätyt Gypsteel-rangat ja Kirkkonummella valmistetut kipsilevyt tarkkaan määritellyllä tavalla, lopputuloksena on erinomaisen ääneneristävyyden saavuttanut Gyproc XR –väliseinäjärjestelmä ja -lattiarakenne.