Aika puhua suomalaisen työn arvosta

Julkisuudessa elää sitkeästi debatti suomalaisen työn korkeasta hinnasta, mutta mielestäni tämä keskustelu on liian kapeakatseista. Toisen polven yrittäjänä osallistun henkilöstöni kanssa Suomalaisen Työn Liiton kampanjaan, jolla korostetaan kotimaisen työn merkitystä. Suomi 100 –juhlavuosi on oikea hetki käynnistää keskustelu suomalaisen työn arvosta ja arvostuksesta.

Kun meitä kysyttiin mukaan, ajattelin ensin, että tuntuuko kampanja vain myynnin edistämiseltä. Myynnissä ei ole mitään pahaa, mikään tuote ei menesty ilman sitä. Mutta mikä olisi kestävämpi syy olla mukana?

Oma tuotteemme on teollinen ja ammattilaispiirien ulkopuolella melko harvan tuntema. Julkisuus tuskin tuo meille myyntipiikkiä. Suomalaisen työn arvo nousee muista asioista.

Arvo tulee arjen valinnoista, kun asiakkaalla on mahdollisuus vertailla kotimaista ja tuontituotetta. Oman tulkintani mukaan valintojen kriteerit vaihtelevat – ne voivat liittyä valmistusmaahan, työhyvinvointiin, vastuullisuuteen tai työllistävyyteen.

Lähiruoka on varmasti kestävämpi valinta kuin kansainvälisen suurbrändin kaukaa lennätetty valmiste. Moni kotimainen einesruokakin haluaa paljastaa juurensa, ja kertoo olevansa valmistettu Kangasalla, Keravalla tai jollakin muulla sympaattisella paikkakunnalla. Läheisyydestä on tullut arvo.

Lomareissu tai sukulaismatka kerran vuodessa voi olla työllistämisteko. Lapissa, Kainuussa, saaristossa tai muualla C21-keskusten ulkopuolella pyörähtäminen vahvistaa työllisyyttä seuduilla, joilla kausityöttömyys on jatkuvana vaivana.

Suomalainen teollisuustuote tuppaa olemaan valmistettu niistä raaka-aineista kuin on luvattu, patentteja tai tekijänoikeuksia rikkomatta. Työnantajana suomalainen on vähän jäyhä, mutta vastaa asioistaan. Hänen jäljiltään ei pitäisi löytyä epäselvyyksiä työntekijöiden asemassa tai kohtelussa.

Kun aloin näin miettimään, löysin paljon uusia näkökulmia. Kysymys ei ole lipusta logon vieressä, vaan vastuullisuudesta, turvallisuudesta, työllistämisestä ja oman työn arvostamisesta. Tämän ajatuspolun jälkeen nostimme ylpeinä Suomi 100 -lipun salkoon.

Leena Lundell

Leena Lundell

Toimitusjohtaja

Aulis Lundell Oy

 

 

Suomalainen työ

 

Made by Finland –selvityksen mukaan 72 prosentille suomalaisista yrityksen taustat vaikuttavat merkittävästi ostopäätöksiin ja jopa 86 prosenttia haluaa kuulla tarinoita suomalaisten yritysten onnistumisista. Työhyvinvoinnin tärkeimpiä lähteinä nousivat esiin hyvä työilmapiiri ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön sekä puitteet oppia uutta. Niitä suomalainen arvostaa työpaikalla.

 

 

Suomalaisten tuotteiden suosiminen on monella tapaa erinomainen kulutuspäätös. Suomi on täysin eri tilanteessa kuin moni maa, jossa tuotanto toteutetaan halvalla. Suomalaisten tuotteiden kohdalla monet reunaehdot, kuten tuottajien työolot, tekemisen eettisyys sekä luonnon kunnioittaminen ovat kunnossa. Lisäksi suomalaisten tuotteiden tukeminen on yksi konkreettisimpia tapoja auttaa suomalaisia menestymään – se luo työpaikkoja ja tuo vaurautta Suomeen.

 

Made by me : Mika